Lagom till seriepremiären lanserar BIK Karlskoga ett nytt och unikt samarbete. Det handlar om kunskap och hälsa och BIK är först i Sverige.
För BIK Karlskoga är sponsorskap och samarbeten ett brett område. Men det nya samarbete som nu presenteras är något helt nytt.
Tillsammans med sina sponsorer ska BIK skapa finansiering för kunskapspaket till skolor – inom mat, hälsa, nutrition, sömn, träning och kost.
Det gör BIK tillsammans med nya Karlskoga-företaget SAG Kunskapsfabriken, som producerar kunskapspaketen.
– För oss var det naturligt att vända oss till BIK för ett samarbete, säger Torbjörn Karlgren, vd för SAG.
– BIK som idrottsförening och föredöme står för precis de värden vi vill föra ut till barn och ungdomar.
Faktabaserad information
Karlskoga-företaget har tagit över faktabasen Nutritionsfakta från Örebro universitet, den största fristående kunskapsbasen inom mat, kost och nutrition som enbart baserar sig på fakta och vetenskap.
– Vi har sedan under ett halvår, tillsammans med experter och pedagoger, byggt upp arsenalen av kunskapspaket, åldersgrupperade för grund- och gymnasieskolan men även riktade till bland annat idrottsrörelsen, säger Torbjörn Karlgren.
Basfakta om kost och träning
Kunskapspaketen behandlar både grundläggande ämnen som socker, salt, fetter, vitaminer, kolhydrater, kaffe, sömn, matvanor och annat men även aktuella ämnen som dyker upp i debatten, som exempelvis energidrycker.
– I dag har vi ett dubbelt problem där allt fler rör sig allt för lite, äter fel, blir fast vid skärmen. Samtidigt är många av de kostråd och tips som ges missvisande eller i värsta fall felaktiga, påpekar Torbjörn Karlgren.
För BIK Karlskoga var det ett enkelt beslut att bli pionjärer i den nya sponsorsatsningen, som beräknas generera miljoner årligen till svenska föreningar samtidigt som seriös kunskap i viktiga ämnen sprids.
– Det här är något helt i linje med vad vi arbetar för och vill stå för oss, säger BIK:s marknadschef Jakob Bengtzén.
– Kan vi genom en insats bidra till att fler ungdomar får sunda vanor när det gäller kost, sömn och träning så känns det oerhört tillfredsställande.

Tanken är nu att alla sponsorer ska kontaktas av BIK och erbjudas att vara med i projektet. För 2 500 kronor får en skola och alla dess elever tillgång till alla kunskapspaket under ett helt år, inklusive
power points, filmer, lärarhandledningar, elevuppgifter och annat.
Här finns också ett omfattande material i livskunskap, som handlar om vägar till att må bättre.
– Hela området kring psykisk ohälsa växer och här är det centralt att ge barn och ungdomar verktyg för ett bättre mående, säger Torbjörn Karlgren.
Nu drar projektet och den gemensamma satsningen igång mellan SAG Kunskapsfabriken och BIK Karlskoga.
Att man blir först i Sverige i denna unika satsning, är också något Jakob Bengtzén gillar.
– Absolut. Extra kul att dessutom få göra det med ett Karlskoga-företag…och att vara etta är ju också en av våra ambitioner…
SAG, Sweden Alfa Group, driver under beteckningen Kunskapsfabriken arbetet med att sprida forsknings- och vetenskapligt baserad information om kost, hälsa, nutrition, mat, träning, sömn och relaterade ämnen.
Verksamheten bedrivs i tre format:
Nutritionsfakta.se – Sveriges största fristående kunskapsbas inom nutrition och hälsa
Alltnu.se – Vår nyhetskanal med aktuell information inom hälsa, kost, träning med mera
Nutrinu.se – Samlingsplatsen för alla våra kunskapspaket för skolor, idrott, vård. Innehåller åldersbaserade kunskapspaket med filmer, powerpoint-presentationer, lärarhandledningar, elevuppgifter med mera. Här finns även våra omfattande material inom livskunskap och mentalt välbefinnande för skolor och enskilda.
Mer information
Jakob Bengtzén, BIK Karlskoga 070-730 89 25
Torbjörn Karlgren, SAG Kunskapsfabriken 073-182 34 31